För medlemmarna i Saabs veteranförening skulle det vara en nationell katastrof om den unika Ursaaben försvann ur landet, skriver Ny Teknik. Men nu verkar Nationalmuseum vara intresserade av bilen, som kan vara värd två miljoner kronor.

För snart en vecka sedan gick tiden ut för att lämna anbud på Saabmuseets bilsamling på 123 bilar. Hur mycket hela samlingen är värd är det ingen som vill sia om. Men Ursaaben, den svarta, strömlinjeformade prototypen till de första Saab 92:orna, skulle kunna vara värd två miljoner kronor, enligt en uppgift som förekommer i bilkretsar just nu. Bilen finns ju som bekant bara i ett enda exemplar i hela världen.

En fungerande Saab 93 ”kortnos”, med tvåtaktsmotor och frihjul, kan vara värd mellan 20 000 och 40 000 kronor för en entusiast. Saab 93 Monstret, som byggts i ett exemplar av motorkonstruktören Kjell Knutsson, får inte köras på vanliga vägar och ingen kan säga vad det rätta priset på den är. Men Monstret är en unik bil med två sammanbyggda tvåtaktsmotorer som kom upp i som mest 223 km/h.

Flera av de senare tillverkade bilarna är så kallade konceptbilar som bara tagits fram för att visas upp på bilmässor. Andra exemplar av senare modeller är fullt fungerande bilar tagna direkt från det löpande bandet. Det handlar i regel om det sista exemplar av en viss modell, till exempel den sista 99:an. Sådana bilar kan vara värda mellan 100 000 och 200 000 kronor.

Men just nu är fokus på Ursaaben, det vill säga den handgjorda prototyp, designad av legenden Sixten Sason, som blev klar 1946 och visades för pressen året därpå.

Ursaaben är en viktig del av svensk designhistoria. Sixten Sason som räknas som en av pionjärerna inom svensk industridesign. Förutom alla Saab-modellerna var han också med och tog fram den första Hasselbladkameran 1600 F, Husqvarnas storsäljande motorcykel Silverpilen och en rad dammsugarmodeller åt Electrolux.

"Det vore hemskt om Urssaben hamnade hos en förmögen samlare utanför Sverige", säger före detta Saabingenjören Olle Granlund, en av medlemmarna i föreningen Saab Veteraner, till Ny Teknik.

Ursaaben har varit i Saabs och Saab Automobiles ägo i alla år. Den provkördes några tusen mil på 1940-talet innan den blev museiföremål.

Det är inte bara Ursaaben som kan vara av Nationalmuseumskt intresse. Även övriga bilar på Saabmuseet kan komma att bli aktuella, men från Nationalmuseums sida vill man i nuläget inte kommentera uppgifterna, skriver TTELA.