Det saknas alltså mångmiljonbelopp i Saab Automobiles konkursbo – men en del av pengarna kan kanske ordnas genom bilförsäljning. Ett område som förstås inte hör till bolagets paradgrenar.

Den här gången handlar det dock inte om att tillverka och sälja bilar i traditionell mening – utan om att avyttra vagnar som i de flesta fall skruvades ihop innan jättekonkursen. Och i några fall faktiskt långt efter att Victor Muller och hans hejdukar flytt fältet. Det är konkursförvaltarna som nu öppnar Saab Automobiles sista skattkista: 69 ovanliga eller unika bilar. På onsdag inleds auktionen på auktionssajten Kvarndammen, skriver flera medier.

På listan finns två exemplar av Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition, en specialare som byggdes för att fira bolagets första år som oberoende biltillverkare. Den skulle tillverkas i 366 exemplar – men det blev bara 38. Nästa vecka säljs de sista två.

En annan modell är nya Saab 9-5 kombi, som var företagets stora hopp. I stället blev den något klunsigt formgivna kombin en symbol för tragedin i Trollhättan. Bara 30 exemplar av 9-5 kombi tillverkades. Nu säljs 18 av dessa. Det är inte sannolikt att Saab Parts har bakluckor till övers om de befintliga skulle rosta sönder.

Även den allra sista Saab 9-5 sedan, ihopskruvad efter konkursen av delar som blev över, går under klubban.

På Kvarndammens lista finns även Mexikobyggda Saab 9-4X. En suv som bara hann byggas i 700 exemplar. Nu finns tio till salu, bland annat bilen med chassinummer 1 för Europa. Under huven sitter en törstig bensinmotor.

En av de mest eftertraktade vagnarna i samlingen torde bli Victor Mullers tjänstebil – en 9-5 Aero V6 med 300 hästkrafter och automatlåda. Men det vete fasen om jag hade lagt ett bud med tanke på att den holländske mytomanen förmodligen lagt av en och annan brakare i förarstolen…