Det har kommit in mer än 500 bud på de 123 bilarna i Saabmuseet i Trollhättan, men bara enstaka bud på hela museet. Konkursförvaltarna kommer nu att välja de alternativ som ger mest pengar, skriver Ny Teknik.

"Det är inte vår uppgift att bevara museet. Vi är tyvärr inte en kulturvårdande myndighet. Det vore roligt om det vore så, men vår upgift är att göra om museet till tillgångar för konkursboet", säger Ann-Marie Pouteaux, en av de två konkursförvaltarna, till TTELA.

Klockan 12 i fredags stängde konkursförvaltarna dörren för nya anbud på Saabmuseet och Saabmuseets bilar.

"Vi har fått otroligt mycket anbud, huvudsakligen på delar av museet, i alla möjliga priser", sa Anne-Marie Pouteaux på en presskonferens i Göteborg i lördags.

På presskonferensen gav konkursförvaltarna en mörk bild av biltillverkarens situation. Fabriken i Trollhättan har stått still sedan i våras.

"Saab är en patient som under lång tid har förblött och den brutala sanningen är att patienten är död. Men patienten har inte slutat att blöda", sa konkursförvaltaren Hans Bergqvist.

Det finns en handfull spekulanter på företaget och anläggningarna i Trollhättan, men vilka de är ville inte Hans Bergqvist säga, bara att konkursförvaltarna har en dialog med dem.

"Under de närmaste två-tre veckorna kommer det att utkristalliseras vilka som är seriösa", sa Hans Bergqvist till TT.

Han konstaterade att det finns intresse för såväl hela verksamheten som delar av den och att konkursförvaltarna förberett ett närmande till Saab Automobiles förra ägare GM, som har sista ordet när det gäller tekniken i de nuvarande Saab-bilarna.

"Men GM förekom oss och det får vi nu ta i övervägande inför den fortsatta hanteringen", sa Hans Bergqvist.

Det var Svenska Dagbladets Jonas Fröberg som fått ett uttalande från GM om att det inte ligger i GM:s intresse att släppa ifrån sig den GM-teknik som Saabbilarna bygger på.