Nej, det kommer nog aldrig mer att tillverkas en bil i Trollhättan som pryds av den legendariska Gripenloggan. Scania sätter stopp för planerna.

När elbilskonsortiet Nevs i mitten av juni offentliggjordes som köpare av Saab Automobiles konkursbo blev det snabbt klart att rättigheterna till namnet Saab eller Gripen-logotypen inte var en del av affären. Enligt Nevs pågick dock förhandlingar mellan parterna.

Förre Volvochefen Karl-Erling Trogen, styrelseordförande i Nevs, sa till SvD Näringsliv i samband med att affären offentliggjordes:

"När det gäller varumärkesfrågorna kan vi inte säga mer än att det pågår en process och att Saab och Scania har varit mycket tillmötesgående hittills."

Men av allt att döma har Scania nu slutgiltigt satt klackarna i backen. Och enligt Hans-Åke Danielsson var beslutet lätt att fatta:

"Vi kan inte riskera att en japansk eller kinesisk ägare dyker upp med en Scanialik lastbil med en Gripensymbol i fronten. Vi måste värna våra intressen."

Nevs väljer att ligga mycket lågt kring varumärkestvisten.

"Vi kommenterar inte vad andra säger i den här frågan. Vi kommenterar inte varumärkesfrågan förrän den är klar. Vi kommer att ha något att säga när allt är klart. Det är det inte i dag", säger Mikael Östlund, presskontakt på Nevs. 

Det återstår att se om de elbilar som kanske börjar tillverkas i Trollhättan nästa år ens får heta Saab. Rättigheterna till namnet kontrolleras av försvarskoncernen med samma namn.

Och de väljer också att hålla tyst.

"Vi kommenterar inte vad som sägs i samtalen" har AB Saabs presschef Erik Magni sagt till SvD Näringsliv tidigare i sommar.

SvD Näringslivs Saabexpert Jonas Fröberg har svårt att dölja sin irritation över Nevs mycket låga profil de senaste månaderna. Frågetecknen runt Nevs är många och de ekonomiska kalkylerna framstår som minst sagt darriga.

Han skriver:

"Det skulle naturligtvis vara roligt om Nevs kunde ro i land sitt elbilsprojekt, men den bistra verkligheten är att många världsledande fordonstillverkare också utvecklar elbilar - och samtidigt kan finansiera det med ett starkt kassaflöde. Det har inte Nevs. Dessutom är elbilsmarknaden än så länge ett fiasko och starkt beroende av politiska beslut."

Fröberg har förgäves stött på om en intervju med Nevs huvudpersoner Kai Johan Jiang och Karl Erling Trogen.

"Men än har de inte haft tid. Nu är det dags att komma ut på banan", skriver Fröberg bistert.

Frågan är hur världens Saabtalibaner reagerar i en situation där linan på Stallbacka  tuffar igång – men då tillverkar en liten serie elbilar som inte heter Saab. Kommer fansen att hylla och köpa den nya produkten som liknar gamlingen Saab 9-3? Eller kommer de att rycka på axlarna och fortsätta putsa sina sönderfallande bilar?

Hette jag Jiang eller Trogen hade jag haft skäl att vara orolig. Talibanerna köpte i alla fall inte tillräckligt många Saabar ens när vagnarna som tillverkades i Trollhättan pryddes med Gripenloggor.