I somras försökte Youngman köpa Saab Automobile. Nu gör kineserna ett nytt försök att komma bilfabriken. Och det verkar som om miljarderna ska hagla över konkursboet och tekniken Youngman vill utveckla.

Youngman verkar vara beredda att betala fem miljarder kronor för att få komma över konkursboet, uppger en källa till Dagens Industri. Tanken är att Youngmans ordförande nästa vecka kommer till Sverige för att lägga fram budet inför konkursförvaltarna på advokatfirmorna Delphi och Wistrand. 



Summan lär avskräcka många andra spekulanter på konkursboet, men inget officiellt har sagts om budet. Troligen krävs ännu fler miljardsatsningar för att få det nya Saab, som inte kommer att få bära namnet Saab, att rulla. 

Det är Youngman medvetna om, samtidigt som företaget vill betala av samtliga 800 underleverantörer som fortfarande väntar på uteblivna pengar från Saab Automobile.



"Tanken är att komma igång med produktionen av Saab 9-3 i Trollhättan 15 veckor efter att ett avtal undertecknats med konkursförvaltarna", säger Dagens Industris källa.



Det som till slut sänkte Victor Mullers Saabfabrik var framför allt General Motors nej till affären med Youngman. Men enligt den nya planen ska Youngman ersätta de delar som tidigare varit GM-teknik med delar från andra leverantörer. 



"Det gäller växellådor och motorer. Vilka dessa nya leverantörer är kan inte avslöjas i detta läge. Övriga komponenter som är relaterade till GM kommer att levereras från nya underleverantörer utan anknytning till GM."