Den holländske lindansaren Victor Mullers tid i Saab Automobile blev som bekant mycket turbulent. Det är möjligt att bolagets konkurs utmynnar i en utredning om ekonomisk brottslighet.

Ekobrottsmyndigheten utreder nu om bolaget brutit mot svensk skattelagstiftning. Upprinnelsen ska ha varit en anmälan från Skatteverket, uppger Sveriges Radio P4 och Dagens Industri.

Ingen är dock ännu formellt misstänkt och konkursförvaltarna har inte hittat fel i Saab Automobiles bokföring. Däremot accepterar inte konkursförvaltarna Hans L Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux de ansvarigas förklaringar om att Saab Automobiles ekonomiska kris var av "tillfällig natur" i väntan på kapitaltillskott från Youngman och Pang Da.

Förvaltarberättelsen öppnar också för att det kan komma krav på återvinning från personer och företag som anser sig ha blivit blåsta av Victor Muller och hans holländska hejdukar. Enligt uppgift handlar det om mellan 35 och 50 miljoner kronor.

En källa uppger för DN att återvinningskraven även kan gälla de miljonbelopp som slussades mellan Saab Automobile och Victor Mullers bolag Spyker. Pengar som skulle användas för att betala den sedermera av Muller så illa omtyckte rekonstruktören Guy Lofalk.

Återvinningen kan också omfatta de frikostiga konsultarvoden Victor Muller plockade ut ur det sjunkande bolaget – pengar som holländaren givetvis skickade till skatteparadis. Det handlar enligt DN om fem miljoner kronor om året.

Vidare kan konkursboet bli skyldigt att återbetala 20 miljoner euro till kinesiska Youngman.

Konkursförvalterna påpekar att kraven som kan följa kommer att riktas mot de ansvariga i ledningen och styrelsen. Sannolikt insåg bland annat de fackliga representanterna i Saab Automobiles styrelse vad som var på väg att hända långt innan konkursen var ett faktum. För att rädda sig själva hoppade de av under sommaren 2011 – samtidigt som de ljög om orsakerna. 

Till slut var Victor Muller vd, styrelseordförande och ensam styrelseledamot i spökskeppet Saab Automobile. 

Advokat Rolf Åbjörnsson, expert på konkurser och hård kritiker av Mullers märkliga affärer, är inte förvånad över att det kan bli fråga om återvinning.

"Det blir nästan en naturlig följd av att man så länge drivit ett bolag på ruinens brant", säger Åbjörnsson till Dagens Industri.

Även om svenskkinesiska Nevs köpt resterna av Saab Automobile lär förvaltningen av konkursboet fortsätta lång tid framöver. Det beror på att konkursförvaltarna upptäckt att bolaget så tidigt hamnade i ekonomisk kris.